wester 3

10. března 2007 v 13:33 |  důležité okolo koní
Držíte-li špatně nohu od kotníku dolů, je prakticky nemožné, abyste drželi správně kolena, stehna, trup i ruce. Tam dole, v nohách, je základ vašeho dobrého sedu.
Správně držení nohou začíná u správné délky třmenů. Je-li třmen správně nastavený, měl by být úhel, který svírá stehno s trupem téměř stejný jako úhel, který svírá holeň se stehnem. Jsou-li tyto úhly stejné a dokážete-li stát ve třmenech s prošlápnutou patou a ještě se vám vleze pod zadek dlaň, je délka vašich třmenů správná.
Takováto délka třmenů nám umožňuje mít nohy přímo pod sebou, ani příliš vpředu, ani příliš vzadu. Pokud sedíte správně, měla by od vašich uší přes rameno, kyčel a patu procházet svislá přímka. Postavte se na zkoušku ve třmenech: pokud přepadáváte dopředu, máte nohy příliš vzadu. Padáte-li dozadu, máte nohy příliš vpředu. Srovnejte si nohy tak, abyste se mohli ve třmenech postavit a znovu si sednout, aniž by se vám poloha nohou nějak změnila.
Někteří jezdci mají třmeny hodně krátké - pravděpodobně pozůstatek anglického sedla. Ve westernovém ježdění to lze tolerovat např. při ropingu nebo cuttingu, kde musí jezdec vysedět prudké obraty. Někdy zastavení, kdy jezdec potřebuje posunout nohy dopředu a opřít se o zadní opěrku sedla.
Chodidlo by mělo být ve třmenu rovnoběžně s koněm, se špičkou mírně vytočenou ven, aby bylo držení kolen, holení a stehen snažší. Jsou-li špičky vytočeny ven příliš, budou tak kolena vytáčena od sedla, zatímco lýtka budou příliš přiléhat k bokům koně. Bude-li špička příliš ke koni, budou se lýtka od koně vzdalovat. Lýtka by měla mít s boky koně vždycky lehký kontakt. Kontaktem se ovšem nemyslí soustavný tlak, jde jen o to, aby kůň vaše nohy na bocích cítil.
Držení nohou na správném místě hodně usnadní, pokud jsou třmeny kolmo k bokům koně. Většina westernových sedel tak bohužel sama od sebe nedrží a udržet nohy ve správné poloze, když třmeny táhnou opačným směrem, to je těžké i pro zkušeného jezdce. Nejlepší je třmenové řemeny namočit do vody (jen pár minut do kyblíku), otočit je do správné polohy a držet je tam, dokud neuschnou (můžete skrz třmeny prostrčit třeba koště). Záleží na druhu sedla, ale u některých je nutné to provádět co pár měsíců.
Jakmile držíte nohy správně, měli byste mít patu níž než špičku. To, že máte patu dole, posiluje lýtkové svaly, abyste je mohli účinněji používat, zpevňuje to celou nohu a pomáhá fixovat kolena. Ačkoli mají být kolena pevně přitisknuta k sedlu, měla by být uvolněná. Začátečníkům se často říká: "Drž se kolenama!", ale to není zrovna moc dobrá rada, protože svaly na stehnech se tak stáhnou a rychle se unaví. Jezdec se v sedle drží správnou rovnováhou a sedem, ne koleny. Je to jako na kole - tam se také nedržíte nahoře tím, že křečovitě svíráte řidítka nebo rám kola. Drží vás tam rovnováha a koordinace.
Je pochopitelné, že nedokážete od samého začátku držet nohy přesně tam, kde mají být. Buď máte nohy příliš vpředu nebo moc vzadu. Ze dvou zel si raději vyberte to menší: nohy více vpředu. Máte-li totiž nohy moc vzadu, tlačí vás dopředu a odlehčuje se tak váš sed, který se pak stává nejistý. Těžiště se přesouvá na kolena, která udržují rovnováhu, zatímco holeně a paty se od koně odtahují. Tak se ovšem kůň velice těžko ovládá.
Samozřejmě i nohy vpředu jsou chybou, ale i tu lze odstranit pravidelným cvičením.
  1. Sedíte na koni, ruce spojené za zády. Předkloňte se 25x tak, abyste se nosem dotkli krku koně. Vysuňte nohy ze třmenů. Při předklonu je přirozené, že nohy uhýbají dozadu - nedovolte jim to. Opakujte cvik tak často, až zvládnete cvik 100x bez přerušení.
  2. Tento cvik je téměř stejný, jako předchozí, pouze ruce držíte za hlavou místo za zády. Mimo kontroly holení tak posilujete zádové svaly a sed.
  3. Upažte obě ruce a střídavě se dotýkejte špiček nohou - levá ruka k levé špičce, pravá k pravé. Nohy držte správně, ramena vzpřímená a záda rovná, jak to jen jde. Tímto cvičením si protáhnete svaly.
    Toto je obměna předchozího cvičení: dotýkáte se levou rukou pravé špičky a naopak. Znovu se soustřeďte hlavně na správné držení nohou. Nejenže si tak zlepšujete kontrolu nohou, ale toto cvičení pomáhá i u jezdců, kteří mají tendenci se naklánět na jednu stranu. Když se jezdec křiví doleva, měl by se levou rukou dotknout pravé špičky 20-30x více, aby si levou polovinu těla víc procvičil.
Všechna uvedená cvičení vám posílí nohy tak, aby pro vás bylo snažší držet patu níž, než špičku. Pokud ale máte stále problémy, zkuste tohle: při ježdění vsuňte paty do třmenů zepředu (musíte ovšem jezdit v botách s podpatkem) a postavte se ve třmenech. Když udržíte rovnováhu i v kroku, zkuste pomalý klus. Žádné chytání se sedla! Nakonec to zkuste i ve cvalu. Samozřejmě, pokud nemáte stoprocentně spolehlivého koně, je lepší, aby vás někdo lonžoval.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama